Zon, zee, strand!

25 juli 2009 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Maandag - dinsdag - woensdag 20 - 22 juli     ONDERZOEK

Nu begint het echte werk, we moeten onze 20 stalen van uit de brousse onderzoeken op eieren van parasieten. De gorilla's komen het eerste aan de beurt en we vinden geregeld levende larven terug. We frustreren ons wat over de weegschaal die niet wil werken (misschien omdat het maandag is?) maar slagen er toch in om de eerste groep stalen goed af te werken. Dinsdag komen de chimpansees aan bod. Vandaag nog meer pech: de elektriciteit valt uit, maar met wat gefoefel aan enkele stopcontacten (op z'n Afrikaans) lukt het ons om het beetje elektriciteit dat er nog is, op te eisen voor onze microscoop! De weegschaal doet het al helemaal niet meer en wanneer ze toch even een teken van leven geeft, vliegen we in actie om alle stalen in een keer te wegen! Ook hier vinden we geregeld parasieteneieren en net voor het donker (al om 18u) zijn we klaar.
Woensdag rusten we wat uit en maken ons klaar voor ons vertrek naar zee morgen, oleeee!!

Donderdag 23 juli     NIEUWE HOBBY: AANSPOELEN!

Jock (de hond) komt ons enthousiast likkend uit ons bed halen. Alles in de zak proppen, vroeg middageten en we zijn klaar voor vertrek! Samen met Richard en Justin (2 gidsen van in de brousse: zij gaan op missie en wij gaan 2 dagen met hun mee) worden we met de boot afgezet aan het strand. Het is 3 kilometer stappen tot het eerste vissersdorpje, waar we zullen overnachten. In een wip staan onze tenten op en we overtuigen Richard en Justin om mee te gaan zwemmen!! In de Afrikaanse oceaan met z'n 2 meter hoge golven zetten we ons schrap om niet meegesleurd te worden met de sterke stroom. We worden heen en weer geklotst en spoelen constant aan, terwijl we krampachtig proberen niet met onze kop in het zand te belanden. Het is zo overweldigend en plezant dat we keer op keer de zee in gaan om steeds opnieuw aan te spoelen! Klappertandend (zo koud vinden wij het helemaal niet) vraagt Richard ons of we er al genoeg van hebben. We kunnen inderdaad wel een hapje gebruiken en eten met smaak onze foufou à la Lieze met verse kip en varken op! Moe en voldaan kruipen we onze tent in, 'genietend' van het lawaai van de exploderende golven.

Vrijdag 24 juli     "LES DAUPHINS SONT LA!!!"

Na een slapeloze nacht (door het druisen van de luidruchtige oceaan), maakt de wekker ons uiteindelijk wakker. De zonsopgang willen we niet missen ... de tent gaat open en wat zien we ... wolken! Koppig als we zijn gaan we toch naar het strand, waar de vissers zich klaarmaken om met de pirogue (kano) in zee te gaan. Impressionant om te zien hoe ze de hoge golven overwinnen. Ineens wordt er geroepen: "Les dauphins sont là!!!" waarbij we blij verrast onze verrekijker en fototoestel in aanslag nemen. Zoekend over de golven zien we de groep dolfijnen dichter en dichter komen. Richard en Justin schatten hoeveel het er zijn (voor hun werk) terwijl wij wanhopig proberen foto's te maken (best moeilijk!).
De vissers keren terug en de gidsen moeten aan de slag. De kano wordt met moeite over het strand gesleurd waarna de vangst gewogen en gemeten wordt. We delen in de winst en hebben verse vis (pladijsfilet) als middagmaal! Na de middag wandelen Richard en Justin verder de kust af op zoek naar vissers. Wij besluiten een bij het kamp te blijven, genietend van onze vakantie. Bij zonsondergang staan we hen hongerig op te wachten. Ze beginnen meteen aan het avondeten en de pasta (met ajuinen) is heerlijk! Bij het vallen van de duisternis vertrekken we voor een rustige strandwandeling. We zijn omsingeld door lichtjes: boven ons de sterrenhemel (met de prachtige Melkweg!), voor ons in de verte de olieplatformen van Gabon en onder ons (ja, ook onder ons) de fluorescerende algen (precies een sterrenhemel onder onze voeten!). Als afsluiter van deze toffe dag drinken we chocomelk, mmmmmm!

1. Niels:
    25 juli 2009
    Hey schat

Weer een geweldig stukje verslag.Gaan jullie nog een boek uitgeven??

Ik hou van je dikke zoen je Gekkie
  2. Vincent:
    25 juli 2009
    klinkt allemaal weer geweldig! Wij zien ondertussen het einde van onze vakantie in Brazilie met grote spijt tegemoet. Nog 3 dagen genieten in de capadas Daimantinas, canyonlandschappen vol met rivieren. Stappen klimmen te voet als met de 4Wdrive.
    daarna terug naar Salvador - Rio - London en Brussel.
    We kijken er WREED naar uit om je terug te zien en de foto´s te delen. Dikke Kus Papa en mama
  3. peter peter:
    26 juli 2009
    wat fantastisch allemaal... en maar parasieten vangen, wegen en fotograferen (wat weegt een parasiet eigenlijk????? )
    zie er ook erg naar uit om je terug te zien maar profitteer maar van elke dag, uur, minuut en seconde.
    tot later
    peter peter
  4. Maarten:
    27 juli 2009
    Gewekt worden uit een slapeloze nacht en chocomelk drinken onder de melkweg :p hehe Klinkt allemaal heel leuk en de foto's geven ook een mooi beeld van hoe het er uit ziet.
    Geniet er nog keihard van en ontwijk de muggen he! ;)
    Groetjes, Maarten -xxx-
  5. Tante Chris:
    27 juli 2009
    Hallo Laurien,

Eindelijk kan ik in alle rust jullie avonturen lezen. Ons reisverslag kan niet tippen aan dat van jullie. Wat een avontuur!!! De beelden die jullie beschreven hebben zullen voor immer bijblijven en uitnodigen tot nog meer van die avonturen.
    Blijf vol moed doorgaan en geniet ten volle om ons nog veel te kunnen schrijven.
    Groetjes
  6. Jessie:
    28 juli 2009
    Hey Lieze, Laurien en Lynn!

Dat aanspoelen lijkt me leuk! Ik wil ook! ;)

xxx Jessie