Uitbollen ...

9 augustus 2009 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Woensdag 5 augustus     HET EINDE VAN EEN TOFFE MISSIE

Na slechts een paar uurtjes slapen, komen we toch nog vroeg onze tent uit. Onze rijst van deze nacht is nog maar hafl verteerd of er wordt ons al een nieuwe portie onder de neus geschoven, deze keer met corned beef (en dat om 8u 's morgens!!). We zijn nog maar net op weg naar de Embouchure of onze aandacht wordt getrokken door iets in zee. Al de gezichten draaien dezelfde richting op: dolfijnen, springende dolfijnen, superdichtbij!! Het is slechts een korte (maar krachtige) vertoning... Na enkele sprongen vertrekken ze weer dieper de zee in. Ook wij vervolgen onze tocht en Emanuel (de gids van in het bos) komt ons ophalen met de boot. Door enkele vrolijke schijnbewegingen met het roer liggen we bijna in het water! Onze namiddag verloopt rustig, nog nagenietend van de zalige missie.

Donderdag - zaterdag 6 - 8 augustus     DOG-/CATSITTERS

Hilde vertrekt voor een paar dagen naar Pointe-Noire, dus we zijn de aangewezen dierenoppassers. Zolang we ze eten en drinken geven (en af en toe gaan wandelen) blijven ze tevreden. De eerste dag verloopt alvast vlot: Jock (die een nogal onafscheidelijke band met Hilde heeft) kruipt zonder aarzelen bij Laurien in het tweepersoonsbed (@ Lynn: nu had ik nog minder plaats!). Ook Whiskey grijpt zijn kans en springt de volgende avond bij Lieze in het krappe eenpersoonsbed! Gelukkig blijven ze allebei heel stilletjes liggen, wat wel het gevolg kan zijn van de lange wandelingen in de savanne.
Onze aandacht gaat deze dagen compleet naar de beesten, waardoor we onszelf wat verwaarlozen. Ons avondeten ziet er een pak minder smakelijk uit dan anders. De kip ziet er goed uit, in de bijbehorende pasta is echter een brok kruiden gevallen... De combinatie is nog net te eten ;). Maar geen zorgen, de honden lusten ons eten ook :D (de dag erna was ons eten trouwens heerlijk!).

Zondag 9 augustus     CITYTRIP

Zondag, verlofdag. Maar niet voor onze 4 gidsen. Om 9u halen Justin ('den ouwe') en Exercise ('oefening') ons op voor een citytrip, ze willen ons absoluut de plaatselijke dorpen laten zien voor we definitief weg zijn. Onze tocht loopt langs savanne en bos tot aan 'Tandou Ngoma' waar Emanuel ('amé') en Richard ('drank') ons opwachten. Op een immens traag zondags tempo doorkruisen we het uitgestrekte dorp. Hiervan krijg je dorst... Met z'n zessen gaan we een plaatselijk café binnen, waar we op z'n Afrikaans wat langer blijven hangen dan verwacht ;). Op een nog trager tempo (we stappen bijna achteruit) bereiken we terug onze comfortabele verblijfplaats. Al zuchtend en nog steeds op z'n zondags maken we onze zak... De honden komen vragen voor een wandeling: dag zak, hallo savanne! We kiezen de mooiste wandeling uit en leggen ons uitgestrekt tussen de grashalmen om te genieten van het prachtige uitzicht over de lagune. Terug thuis komt Fede, onze Spaanse vriend (de strontshaker), ons tegemoet. Wat doet die hier?! Blijkbaar is heel de Tchimpoungacrew hier, inclusief Madame Jamart. We herinneren ons haar spraakgebrek wanneer ze zegt dat ze 'un faggè ve mève' (aaaaahhh, un pakket de merde! ;)) meegebracht heeft. Ineens schrikken we ons een hoedje. Haar ware persoonlijkheid komt tevoorschijn wanneer ze Hilde uitmaakt voor 'Falov' (Saloppe (= smeerlap))!! Ook 'lè velf' (blijkbaar wij, les belges) vallen bij haar niet in de smaak :p. We moeten erg ons best doen om niet in de lach te schieten wanneer ze maar blijft door murmelen in haar nasale klanken. Het is een grappige afsluiter van een toffe laatste Conkouati-dag!

Morgen zetten wij ook onze terugreis in. Hopelijk verloopt het even vlot als bij Lynn en kunnen we op het geplande uur (of dag?) met of zonder bagage landen in Zaventem.

1. Vincent:
    9 augustus 2009
    Geweldig grappig slot, Goeie terugreis L&L. Liefst met baggage...
    papa
  2. Saskia Van Thielen:
    10 augustus 2009
    Hey,
    Goede terugreis,hopelijk niet op zijn afrikaans.
    Kan niet wachten om je hier weer te begroeten,zullen vrolijke babbels worden!!

Tot gauw!
  3. Jessie:
    10 augustus 2009
    Zo'n aalige ;) reis!!

Vertel me maar alle straffe verhalen in geur en in kleur, zonder ook maar één detail over te slaan hé!

xxx Jessie