LLL in de jungle!

20 juli 2009 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Woensdag 15 juli     OLIFANT IN ZICHT!!!

Samen met een Amerikaanse toerist, 4 gidsen, de bootbestuurder en al onze bagage stappen we in een bootje met max. capaciteit voor 5 personen, oeps! Onze gidsen luisteren naar de namen Emanuel, Richard, Justin en Exercise. Wij dopen ze om tot resp. Amé, Drank (van Ricard), den ouwe (omdat hij er zo jong uitziet en toch de oudste van de groep is) en Oef(ening).
Overbeladen puft het bootje richting oerwoud. Bij een lokaal vissersdorpje meren we aan om bananen en boules d'ambiance als voorraad in te slaan (meteen op!). Al snel verlaten we de lagune om ons te begeven op een zijrivier. Het uitzicht is adembenemend! We zijn omsingeld door majestueuze palmen, bamboes en andere meer onbekende maar prachtige woudreuzen. Door ons overgewicht komen we geregeld vast te zitten op takken en in meer ondiepe wateren. De gidsen zijn verplicht uit te stappen om ons verder te duwen, trekken, sleuren, ... ! Wij zitten erbij en kijken ernaar, tot we opeens rechtspringen omdat er water in de boot stroomt (de neus, waar wij zitten, duikt onder water!). Lap, een nat gat!! Geen nood, even later moeten ook wij eraan geloven. Iedereen, zelfs de toerist, moet het water in om de boot te helpen duwen. Nog half groggy stappen we terug in de boot wanneer de gidsen opeens roepen: "Un éléphant!!!!". Wij verbaasd: "Huh, waar???" alsof je naast zo'n groot beest kan kijken! Hij was wel goed gecamoufleerd, zo midden in de rivier... Onze missie is geslaagd, we hebben een olifant gezien!
Vlakbij de badkamer van de olifant zetten we onze tenten op en de gidsen beginnen met het bereiden van hun favoriete Afrikaanse gerecht: foufou (meel met water, een soort rauw deeg; valt niet bij iedereen in de smaak). Bij het kampvuur zingt Emanuel nog een lied over het huwelijk, waarna we onze eerste nacht in het oerwoud tegemoet gaan. Het geluid van de insecten is oorverdovend maar rustgevend en indrukwekkend!

Donderdag 16 juli     CHIMPANSEE IN ZICHT!!!

We worden gewekt door de kreten van chimpansees. Zij hebben aan de overkant van de rivier overnacht. Na het ontbijt: poedermelk met of zonder koffie/cornflakes, maken we ons klaar voor de oversteek van de rivier. Om de rivier te bereiken volgen we de voetsporen van olifanten. We banen ons een weg door alle takken en struikgewas en vragen ons af hoe in godsnaam een olifant hier zo elegant op kousenvoeten kan passeren. We zakken tot onze navel in het water, dat was ook niet de bedoeling (weer een nat gat!)! Emanuel (expert op het vlak van chimps) loodst ons tot heel dicht bij de groep apen. Op het cruciale (we moeten muisstil zijn om de apen niet te verjagen) krijgt Justin een hoestbui, die hij wanhopig probeert te onderdrukken. Bijgevolg moeten wij ook wanhopig onze lach inhouden! Even later zien we onze eerste wilde chimpansee, die zich stilhoudt in het bladerdak. We gaan op zoek naar hun nesten om daar stront te vinden: de gidsen schreeuwen om de haverklap "NID, NID!!!" (nest, nest!!!)(ze doen ons denken aan 'The knights who say NI!' uit de 'Holy Grale' van Monty Python). Exercise blijkt een goede strontenjager te zijn even later zijn al onze verzamelzakjes opgebruikt. Op een iets minder diepe plaats steken we de rivier weer over, we worden bijna meegesleurd door de sterke stroming. Omdat het niet zo ver meer is, laten we onze schoenen uit en volgen terug het olifantenpad op kousenvoetjes (toch verder dan gedacht en niet zo eenvoudig!). De gidsen hebben verse vis gevangen (Capitain Rouge en Macharon) die we met veel smaak opeten. Na het middagmaal maken we nog een kleine wandeling en haasten we ons terug voor het donker. Bij terugkomst zien we dat het kamp ingenomen is door een andere groep. Radio aan, weg stilte, hallo verkiezingen, hallo irritatie! Nadat de andere groep gaan slapen is, amuseren we ons met het aanleren van Nederlands en het leren van Villi.

Vrijdag 17 juli     16 KILOMETRES A PIED, CA USE LES SOULIERS

Deze keer worden we gewekt door de andere groep, die op het punt staat te vertrekken. We nuttigen een stevig ontbijt van pasta met ajuinen en sardienen. Dit betekent dat we zeker een hele dag onderweg zullen zijn. Zij eten namelijk 's middags niet. Op een vlot tempo doorkruisen we de jungle, doorweekt van het zweet en puffend van de inspanning. We gaan over bruggen, door het riet, door de marantacea, ... steeds dieper het bos in. Op onze tocht komen we 2 maal in de buurt van een olifant (we merken het maar één keer; de gidsen willen ons de 2e keer niet ongerust maken en zeggen niets). Wat later botsen we op het skelet van een olifant. We frissen onze anatomiekennis op en amuseren ons met stukjes bij elkaar te zoeken en in elkaar te passen. Na een ellenlange zoektocht weerklinkt ineens weer NID!! Een gorillanest!! We wikkelen de stronten in marantaceabladeren bij gebrek aan zakjes en de terugtocht kan beginnen. We blijken nog ver van het kamp te zijn en hebben nog 3 uur voor de nacht valt. Het is een ware rechtdoortocht, als een olifantentroep zijn we op zoek (met GPS en kompas) naar het hoofdpad. In een voor ons hels tempo, voor hen traag, bereiken we op tijd het kamp. De gidsen zijn trots op ons uithoudingsvermogen: we hebben 16 kilometer geploeterd door onherbergzaam gebied, zonder pauze! We filteren water om ons te wassen en onze drinkwatervoorraad aan te vullen. Na een verkwikkende maaltijd zetten we bij het kampvuur onze lessen Nederlands en Villi verder.

Zaterdag 18 juli     LA CHUTE!

We beginnen de dag rustig met het aanleren van gebarentaal aan onze gidsen. Richard is er helemaal weg van en oefent voortdurend. Na een steile bergop wijken we af van het 'pad' en dalen we een zeer steile helling af dwars door de brousse. We komen uit bij de watervallen, waar we als apen over de rotsen in het water klauteren om toch maar een mooie groepsfoto te kunnen maken. We proberen nog wat te vissen en keren met lege handen terug naar het kamp, het wordt dus blikvoeding vandaag (weer met foufou). 's Namiddags oefenen Lynn en Laurien verder gebarentaal met Richard terwijl Lieze mee gaat met Justin en Emanuel om te vissen. Deze keer wel geluk; we eten rijst met heerlijke gegrilde verse vis.

Zondag 19 juli     TERUG RICHTING LUXE

We verwachten de boot om 10u en zorgen dus dat we klaarstaan omstreeks 12u (we zijn al helemaal ingeburgerd!). De terugweg gaat een pak makkelijker. We zijn nog maar lichtjes overladen nu, 2 van onze gidsen gaan nog door op missie. We worden experts in het doodkloppen van Tsé tsé vliegen en na een tocht van 3 uur zonder natte kleren meren we aan op onze vertrouwde kade. We worden opgepikt met de auto door Hilde en overenthousiaste Jock en Whiskey. We genieten van een heerlijk middagmaal en een zalige warme douche. Helemaal opgeknapt gaan we een geweldige avond tegemoet: kip in de oven, bananenmilkshake met echte melk en UNO!!!

1. Vincent:
    21 juli 2009
    WAAUW, da''s pas the real thing!!! In de voetsporen van Stanley...
    Het leven wordt echt saai als jullie terugkomen vrezen we.
    Amuseer jullie verder en nadien kunt ge een dagje of zo gaan ONTLUIZEN in het tropisch instituut!!!
    papa en mama
  2. Vak en moek:
    21 juli 2009
    Schitterend ! En prachtige foto's.
    Het leven kan toch simpel zijn niet ? Wie had ooit gedacht dat je nog zo enthousiast zou zijn bij het vinden van een stront of 2, 3, ...
    PS: Zeg, die Amerikaan, heb je die overboord gekieperd of zo ?
    grz,
    vak & moek
  3. Freya:
    waw!
    Lynn, ik denk dat we een week zullen nodig hebben om bij te praten na je reis. Wat een schitterende verhalen! :-D !
    Have fun dames!
    groetjes vanuit het (hoe kan het ook anders??) regenachtige België
  4. Julie:
    22 juli 2009
    Echt zo zaaaaaaalig :)
    ben echt blij voor jullie dat jullie
    zoiets kunnen meemaken!!!!
    Geniet er nog van.
    groetjes
  5. Niels:
    22 juli 2009
    Echt geweldig verhalen en een paar schitterende fotos. Alleen het olifantenkerkhof hadden we groter verwacht. :-)
    Hoe verlopen de onderzoeken? Al wat wormen gevonden :-)

Veel plezier voor mijn engel een grote knuffel een een heerlijke zoen van je Gekkie

Je kreeg ook nog likje van poedy

gr Koos en Niels
  6. peter peter:
    23 juli 2009
    WAAAAW ik ben stikjaloers geweldig echt.. schitterend...
    het bord met ETEN (?????) lijkkt me iets minder mais à la guerre comme a la guerre... en als je uitgehongerd bent vreet je alles.
    geniet er verder van want het leven hier zal jullie aardig gaan tegenvallen denk ik na jullie avontuur
    peter peter
  7. Jessie:
    24 juli 2009
    oeioei! melkpoeder! zou al niks voor mij zijn! ;)
    Geniet er maar van! (alléz, niet van dat melkpoeder he :p)
    Hier gaat alles z'n gangetje, en met Santana gaat het super-fan-tana-tas-tisch :D ben dus echt content!
    Vertel me maar alles in real life als jullie terug zijn! Ondertussen blijf ik jullie virtueel volgen!
    xxx Jessie