Tchimp-ou-ou-ou-ng-aa-aa-aa !!!

29 juli 2009 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Zaterdag - maandag 25 - 27 juli     WARM WATER !

Ons 3-daags strandavontuur zit erop. Met spijt in het hart nemen we (in doventaal) afscheid van onze 2 geweldig hilarische gidsen. Voor een keer is de bootbestuurder op tijd en zelfs nog goedgemutst ook, zijn mondhoeken lijken omhoog te krullen bij het zien van Lieze die een aap imiteert.
De loodgieter is intussen aangekomen om ons eindelijk van warm water onder druk te voorzien. We zouden zondagmiddag met hem naar Pointe Noire vertrekken. Nadat een serie 'Villiaanse' vloeken ons bereiken vanuit het huis, beseffen we dat ons vertrek waarschijnlijk zal worden uitgesteld. We voelden het al aan ons water ;). Zondag wordt maandag ... we schatten tegen 11u te kunnen vertrekken, maar neen, we halen het weer niet! Omstreeks etenstijd hobbeldebobbelen we dan toch richting Pointe Noire.
We waren zo naïef geweest om een planning op te stellen, maar dat concept schijnt niet in het Afrikaans woordenboek voor te komen. Alles loopt in het honderd... Op het laatste moment valt alles toch nog onverwacht in zijn plooi: casino in-uit, Casino in-uit vlak voor sluitingstijd! De eerste een echt casino om geld te kunnen wisselen, de banken zijn namelijk al gesloten; de tweede een supermarkt. Omstreeks 22u haalt Rebeca, de directrice van Tchimpounga '(Jane Goodall Instituut) ons op en vertrekken we naar het opvangcentrum voor chimpansees.

Dinsdag 28 juli     CHIMP-SMOKKEL

We worden gewekt door chimpanseekreten en rammelende hekkens (een gigantisch kabaal). We beginnen de dag met een rondleiding en bespreken onze dagtaken. Blijkbaar arriveren we op het juiste moment: er is reeds een project bezig waarbij stront moet worden verzameld. Dit sluit goed aan met onze strontaffaire :D. Heel de ochtend vertoeven we in de heerlijke odeurs van de resten van wat ooit de maaltijd was van een chimpansee! We worden geholpen door een Spaanse lolbroek, die we tot een strontshaker hebben benoemd. In de namiddag staat er vanalles spannends op het menu. We mogen aanwezig zijn bij een medische check-up van een vrouwelijke chimpansee. Bij het volledig verdoofde dier worden bloed-, urine- en vaginale stalen genomen, er wordt een anticonceptieve chip ingeplant, de algemene gezondheid van het hart wordt gecontroleerd en tot slot wordt het dier gewogen. We zijn onder de indruk van het hele gebeuren.
Van de ene verbazing vallen we in de andere wanneer ze ons vertellen dat we met een chimpansee naar een humaan ziekenhuis in Pointe Noire gaan. Hij wordt gedragen door een verzorger, volledig in doeken gewikkeld en als dusdanig goed verstopt en onherkenbaar. Wij volgen de wagen met de chimpansee rechtstaand in de open pick-up, scheurend over de autoweg ... een facelift is niet meer nodig ;)! Er wordt een X-ray genomen van de knie van de chimp, op de tafel waar vlak erna nog mensen zullen liggen. Op de terugweg maken we kennis met de immer charmante (kuch kuch) Madame Jamart, de oprichtster van H.E.L.P. We eten nog snel een pizza voor we ons terugtrekken in het kantoor van de directrice voor de nacht.

Woensdag 29 juli     ASSISTEREN EN ANALYSEREN

Onze dag begint rustig. We observeren de chimps, vallen onze Spaanse strontshaker lastig en oefenen om zelf de bloeddruk te mogen nemen bij de medische check-ups. Bij gebrek aan andere substraten mishandelen we elkaars armen. Van zodra we het onder de knie hebben, duiken we weer in de stront tot ze ons komen halen voor het eerste slachtoffer. Onze eerste actieve deelname verloopt vlot, afgezien van het levend begraven worden onder zand afkomstig van gefrustreerde naburige chimpansees. Flo komt als tweede aan de beurt. Ze laat zich niet zomaar doen en moet worden verdoofd met een blaaspijp. Ook hier verloopt alles vlot. Later op de dag gaan we over op het analyseren van de stalen. We kennen de technieken al, maar het is een zeer interessante opfrissing. De rest van de avond brengen we rustig door om morgen fris aan onze terugreis naar Conkouati te kunnen beginnen.

(Foto's volgen!)

1. Saskia Van Thielen:
    29 juli 2009
    Zozo, een heel uitgebreid verslag.
    Men zegt steeds dat alles in europa op tijd moet gaan,wel nu ervaren jullie hoe alles in het honderd loopt als er bij wijze van spreken geen tijd bestaat!!
    Haha.
    Wacht vol ongeduld op de foto's.
    Nog een prettig verblijf daarginds!
    Groetjes
  2. Martine:
    30 juli 2009
    Dat was een kort verblijf in het instituut ! 't was anders wel interessant, denk ik.
    Wat zei die prof ook alweer: bij ziekte: niet naar lokaal ziekenhuis gaan ! Hij wist wel waarom... :)
    Groetjes en 't amusement nog.
    Moek
  3. peter peter:
    30 juli 2009
    wat een leuk verslag...wij vertrekken zaterdag naar la good old France met Ella en louise...ben eens benieuwd...
    ben erg benieuwd naar je chimpimitatie (dus toch nog een actrice???
    big hug en werk ze maar vooral: enjoy every minute off it .
    peter peter
  4. Margot:
    Hoi,

Ik kwam bij toeval jullie weblog tegen en lees dus over Tchimpounga, het chimpansee project dat wij ondersteunen. JGI Nederland, maar ook Belgie ondersteunt dit. Misschien leuk als je ons informatie over kunnen geven met jullie ervaringen voor onze nieuwsbrief. En notabene houden we in september voor onze vrijwilligers speciaal een lezing over Tchimpounga. Wie weet wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Veel succes nog in Congo!
    Hartelijke groeten,
    Margot Dopheide
    [email protected]
  5. sofie vb:
    Heyla

Ik ben niet zo een berichtenschrijver, maar ik vond dat ik toch eens iets van mij moest laten horen.
    Het klinkt allemaal echt heel leuk wat jullie daar doen, ben vrij jaloers :)
    Maar ik weet me hier ook wel bezig te houden.
    Amuseer jullie nog goed daar

grts Sofie
  6. Vincent:
    30 juli 2009
    Lovely stories. Wij zijn ondertussen terug beland in Rio. Vannacht terug naar Brussel, waar we morgenavond laat landen. Terug met de voeten op de 'begane grond'. Onze reis zit erop, en hoewel bij momenten zeer avontuurlijk kan het niet tippen aan wat jullie daar allemaal meemaken...Zijn zeer benieuwd naar foto's met de nodige EXTRA verhalen...dikke kus papa en mama