Terug internet!

14 juli 2009 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Sorry! Het internet heeft het laten afweten, hier een overzichtje van ons weekverslag.

Dinsdag - woensdag 7-8 juli     BYE BYE TERMIETEN

We slopen de laatste rotte delen van het huisje, bedachtzaam op het tegenkomen van 'Scolopandres', giftige meerpotige vieze lange kronkelende kruipsels! Door de massale infestaties met termieten besluiten we alles in de fik te steken, niet het huisje. Hilde toont ons hoe je toch makkelijk een vuurtje kunt stoken in een klimaat met een vochtigheidsgraad van meer dan 80%. De volgende dag blijken we echte pyromanen te zijn, we stoken een mooi groot vuur waar menig Indiaan met rooksignalen jaloers op zou zijn. Aldus maken we een bbq van geroosterde termieten! De rest van de dag spenderen we aan het maken van de zoutoplossing voor onze proef.

Donderdag 9 juli     BANGELIJK!

De wekker gaat om half 7, de eerste keer dat we zo vroeg opstaan! Er staat namelijk een wandeling door de brousse op het programma. We worden vergezeld door 2 gidsen en ontdekken hoe bijzonder en grappig de Afrikaanse namen wel kunnen zijn: Bienvenue en Exercise gaan met ons mee. Achterin de laadbak van een open pick-up denderen we rechtstaand, met de wind in de haren, door de savanne, jihaaaaa!!! Menig toerist zou jaloers zijn! Op een bepaald moment wijken we van de weg af, recht door de savanne, slalommend tussen de talloze struikjes en bomen.. nog steeds rechtstaand! We houden even halt om een olifantenstront te bekijken waarna we worden afgezet aan de rand van het oerwoud. Van kop tot teen bedekt dringen we het groen binnen. Bienvenue legt ons vanalles uit over planten en vruchten en we kunnen zelfs proeven. We lopen in de gigantische voetstappen van bosolifanten, buffels, antiloopjes, ... en vinden 1 staal voor ons onderzoek. Helaas komen we er niet vanaf zonder natte voeten, we waden door een beekje met het water tot aan onze knieën. Zomp zomp zomp stappen we verder en bereiken de savanne weer, liters water meesleurend in onze schoenen! Tegen de middag komen we aan in het dorpje van Bienvenue, waar we kennis maken met de lokale palmwijn (het smaakt afschuwelijk, jakkes, we krijgen maar enkele slokken door ons keelgat). We worden terug opgehaald met de pick-up, onze eerste kennismaking met de brousse zit erop!
's Avonds genieten we van de ondergaande zon over de lagune tijdens een lange wandeling doorheen de velden, waaaaw!

Zaterdag 11 juli     IETS TUSSEN EEN BOER EN EEN KNOR IN

Gisteren genoten van een dagje rust om er vandaag weer volop tegenaan te gaan op onze tweede brousse-tocht. We verbreken ons record en staan om 5u op, zodat we een glimp van de dieren zouden kunnen opvangen. In het schemerduister vatten we onze tocht aan onder leiding van Bienvenue en horen in de verte getrommel, het signaal dat er olifanten van de plantages worden verjaagd door de lokale bevolking. We gaan op het geluid af maar vinden helaas alleen maar voetsporen. Deze volgen we doorheen de savanne totdat we het bos bereiken. Daar vinden we onze 2e gorillastront die in Laurien haar zak verdwijnt. Bos maakt plaats voor savanne en de wolken voor de zon. Alles wordt goudgeel gekleurd en het is prachtig. In de verte kunnen we de zee horen. We dringen terug het bos in en nog geen 100m verder houden we abrupt halt. Plots horen we een gebrom, iets tussen een boer en een knor in. De gids spoort ons aan om op onze stappen terug te keren. Eenmaal buiten het bos fluistert Bienvenue ons toe dat het een olifant was die onze geur had waargenomen en niet zo blij was met ons bezoekje. Bosolifanten kunnen erg agressief zijn en blijkbaar waren we genaderd tot op minder dan 10 meter, ook al konden we hem niet zien doorheen het struikgewas ("wat ruuuuuuuuuiiiiiiiiiiiist er doooooor het struuuuuuuuiiiiiiiikgewas?!! Het is een .... ... OLIFANT!!!!"). We luisteren gespannen en Bienvenue besluit de olifant te verjagen, Lieze is sceptisch: "Een olifant verjagen, wij????!". Hij klopt met zijn machette op de bomen, het geluid verspreidt zich door het woud. We stappen verder en de olifant is kennelijk verdwenen, gelukkig! We zijn al behendig in het oversteken van riviertjes, deze keer geen natte voeten! Tijdens onze pauze aan de rand van het woud, rusten we even en delen een rijstkoek met Bienvenue. Hij kijkt ernaar alsof het van een andere planeet komt: "Rijst?? Hierin?" Hij breekt een stuk af en gaat op zoek naar de rijstkorrels, wij lachen ons te pletter!!! We zien onze thuisheuvel terug in zicht komen, terwijl we eigenlijk een heel eind verderop aan zee verwacht werden. Een klein misverstandje, we hebben nochtans geprobeerd het 3 keer aan Bienvenue uit te leggen; hij had het duidelijk niet begrepen. Met het bootje gaan we alsnog naar de Ambushure, de uitmonding van de lagune in de zee. We zien voor het eerst de blauwe oceaan en de witte stranden van Congo, vol zandkrabben. Het is er prachtig!

Zondag 12 juli     ONDERZOEK

Vandaag zijn het verkiezingen. Er heerst een verplaatsingsverbod, een soort autoloze zondag dus over het hele land. We houden ons dus bezig met het onderzoeken van onze 3 eerste stalen. Tegen alle verwachtingen in vinden we toch 13 parasitaire eieren. Voor de rest... chillen, UNO en chocomelk met Hilde.

Maandag 13 juli     CLANDESTINE EN CO

Vandaag mogen we, tegen alle verwachtingen in, naar de Bivouac, een eiland met baby-, peuter-, en kleuterchimps. Ze lijken op hyperactieve kinderen met ADHD: ze beklimmen je, trekken aan je haren, stelen alles uit je zakken en wat loshangt, spelen agressieve spelletjes, proberen te bijten als ze hun zin niet krijgen, ... Het is een speciale ervaring, hoewel het eerste contact zeer wreedzaam verloopt. Het is een foto waard, maar we willen ons fototoestel liever niet in duizend stukjes zien. We begrijpen nu waarom er normaal geen vreemden worden toegelaten op het eiland, het is gewoon te gevaarlijk: Lieze dient als kapstok voor 3 apen tegelijk, Lauriens haren als liaan en Lynn staat erbij en kijkt ernaar!!! We hebben veel respect voor de mensen die maanden op dat eiland verblijven om de chimps te verzorgen!

Voor de komende 5 dagen trekken we het oerwoud in, dus zijn we even niet bereikbaar. Zodra we terug zijn horen jullie weer van ons!

1. Jessie:
    15 juli 2009
    Wauw, wauw, wauw!!! Echt heerlijk om jullie zo te volgen! :D xxx
  2. Juf Martine:
    15 juli 2009
    Hallo Lieze en co, een berichtje vanuit de belgische kust :-) Eerst en vooral dikke proficiat met jullie bachelor! Een kleine (alhoewel?) stap voor de mens een grote voor de dierengeneeskunde!
    Bedankt voor jullie tof verslag, zo wordt mijn kustverblijf ook wat avontuurlijker, hoewel, ik ga op zoek deze week naar een zeehondenkolonie die hier zou aangemeerd zijn in koksijde. Het ADHD-gehalte van een zeehond lijkt mij minder hoog te liggen dan dat van een chimpansee...
    Wat onderzoeken jullie eigenlijk precies, wat hopen jullie te vinden in die stronten?
    En vergeet niet, in uiterste nood: wanneer het gevaar in de rimboe u komt tegemoet, het zingen van oktaven en kwinten uw leven redden moet!

Nog hééél veel plezier, avontuur, vondsten ...
    Groetjes
    Martine
  3. Nathalie:
    15 juli 2009
    Wow! Dat klinkt niet alleen geweldig, het ziet er ook fantastisch uit ginder! Ik ben zo blij dat jullie die kans krijgen, het is gewoon de max!!
    Geniet er nog super hard van, van elke kleine zintuigprikkeling, van elke kriebel in jullie buik!

Dikke zoen,

Nathalie
  4. Saskia Van Thielen:
    16 juli 2009
    Lees vol spanning jullie verslag en bekijk jullie mooie foto's.
    Wanneer ik Imke hier vertel over jullie avonturen staat ze met open mondje.
    Ze is gek van de jungle haha(kijkt veel naar junglebook)
    als ze groot is gaat ze met Laurien mee zegt ze!

Veel plezier daarginds en ik kijk uit naar jullie volgend verslagje!
    Groetjes Saskia,Davy en kleine Imke
  5. Rens:
    16 juli 2009
    Hey zusje, zet u eens voor die camera. Me dunkt sta je tot nu toe amper op de foto! Of al naar huis ofwa ? Lieze ? :-)
    Véél plezier nog ginder, jullie verhalen worden alleszinds leuker met de dag! Bienvenue met de rijstkoek hahaha
    Rens
  6. Sara:
    17 juli 2009
    Dag Zusje, L & L,
    Echt geweldig die verhalen!! Super om die te lezen!! En zo grappig allemaal!! Ik ben echt jaloers!!
    Veel plezier daar in het oerwoud en tot over 5 dagen!!
    XXXXXXXXX en heelal voor zusie
  7. Vincent:
    19 juli 2009
    Hi Lieze en co...
    We zijn ook net terug uit de brousse De Amazonestreek onder Manaus,totaal overstroomd,hoogste peil ooit en eigenlijk een rampgebied,maar vermits daar alleen maar locals wonen, in hutten weliswaar met TV en GROTE luidsprekers type disco tafel en bed,komt dat natuurlijk niet in het nieuws. Geweldige ervaring anders. Jacht gemaakt, tussen de kruinen van de bomen, in primitieve sloepen op aligators en pirannahs ( 2 gevangen!!) en waanzinnig veel vogels gespot, GROTE akelige spinnen en zowaar een slang gevangen (enfin onze gids natuurlijk). Mama zit onder de muggen en andere beten ( 1 grote rode plek) 1 van de gasten werd op een nachtjungletocht zowaar gebeten door een giftige en moest worden afgevoerd naar het hspitaal met een speedboot ( wordt een 4 dagen verblijf in bed met veel antigif ipv een broussetochtje) Ook veel verschillende apen gezien waaronder de brulaap die zeer "vervaarlijk" lawaai weten te maken. uiteraard geen internet daar, noch telefonisch bereik vandaar de week stilte van het "homefront". Van jullie niks dan geweldige verhalen. WE LOVE IT. Wat een fantastische ervaring. Hopelijk hebben jullie het er ook zeer goed van afgebracht in de jungle.We kijken uit naar nieuws daarvan. Later nog wat meer nieuws via mail. love you Mama en Papa.
  8. Oma:
    19 juli 2009
    He Laurien

Heel interessant. Ik moet nog veel leren om u te kunnen bereiken met de computer. Ik wens jullie veel plezier en veel moed ginder ver van ons Belgie en het slechte weer. Amuseer dulder nog.

Groetjes

Oma
  9. Dirk:
    20 juli 2009
    Hey Lieze!

na enkele leuke weken laatstejaarklinieken heb ik nu even tijd (als je alles wilt lezen ben je toch een kwartiertje zoet!) om jullie ervaringen even te lezen/bekijken. Het ziet er allemaal super intens en uniek uit, weg van de drukte hier in gent-stad! Hier momenteel Gentse feeste, op polépolé zal ik vanavond nog eens aan de bosolifanten denken! trek zeker ne foto als ge em ziet en hopelijk wordt em nie boos van de flits!

Veel plezier, doe de groeten aan de baby-aapjes en succes met de strontverzameling!

groetjes van de Diergeneeskunde-peter, alias Dirk

PS: proficiat met uwen uitslag!
  10. Niels:
    20 juli 2009
    Hey schat

fijn dat jullie terug zijn uit het woud. Ik zie je zo graag. Dikke zoen en grote knuffel.

xxxxxxxxxjes