Nourissage en huisje

7 juli 2009 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Zondag 5 juli 2009     CHIMPS IN ZICHT

Tegen de middag besluiten we een bezoekje te brengen aan H.E.L.P (een organisatie die chimpansees probeert te herintegreren in het wild), waar we vragen om te mogen aanwezig zijn bij het voederen van de chimps die zich bevinden op de eilanden ("nourissage"). Normaal kost dit voor toeristen 80 euro per persoon, maar we hebben geluk en mogen zo mee. We vertrekken in een boot vol fruit en pap voor de apen richting het eerste eiland, het eiland van Derrick. We zien hem reeds in de verte maar hij daagt niet op ter hoogte van de voederplaatsen. Daar wachten we nog even en besluiten we verder te gaan naar de volgende stop. Op het volgende eiland bevinden zich 4 apen: Banane, Pepère, Gina en jong van 4 jaar. Banane komt niet opdagen, de anderen echter wel. Het is een adembenemend schouwspel. Ook op het volgende eiland (8tal apen en 3 jongen) wordt het fruit naar de apen gegooid vanuit het water, zij vangen het behendig (de ene al beter dan de andere). We worden met de boot terug afgezet vlakbij onze slaapplaats, het huis van Hilde.

Maandag 6 juli 2009    ROT, ROT, HELEMAAL ROT

Vandaag is het huisje aan de beurt. Het is een kleine paalwoning vlakbij Hildes huis, waar we kunnen intrekken als het opgeknapt is. Na een eerste inspectie blijkt er gigantisch veel werk te zijn. We slepen alle meubels naar buiten. We gaan materiaal halen en iemand vergezelt ons om te tonen wanneer een plank rot is (haha). Al snel blijkt een hele gevel aangetast te zijn door termieten en andere vieze beesten (waarvan sommige zelfs giftig zijn, horen we later). We beginnen vol goede moed de planken los te stampen. Hierna volgt een eerste poetsbeurt. Hilde komt een kijkje nemen en wat blijkt... de andere gevels moeten er ook uit, enkel de voorgevel mag blijven. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel! We besluiten unaniem er toch niet in te wonen ("èèèèkes ik slaap hier niet!") maar er eerder ons labo van te maken (met één microscoop in het midden van de kamer). De vraag reist of het wel ooit af raakt voor we hier vertrekken...

1. Jessie:
    7 juli 2009
    Ziet er echt leuk uit! x
  2. Niels:
    Hey schat

Heb je eindelijk vakantie mag je ook nog eens werken J. Hoe verlopen de onderzoeken? Al een worm gevonden? J
    I love you mijn engel XXXXXjes

Gr nw
  3. Vincent:
    7 juli 2009
    Is het alternatief, Slapen in een hangmat tussen 2 palmbomen in de brousse...could be worse
    papa
  4. Hilde Muyllaert:
    Hey Lieze,
    Kunnen jullie daar iets doen in het chimp opvangcentrum? Mischien kunnen jullie het nog eens meemaken dat er chimps terug in het park vrijgelaten worden. Zou fantastisch zijn he
    Dikke kus mama
  5. Rens:
    8 juli 2009
    tbegint meer en meer op expeditie Robinson te lijken. Leuke foto's, nog van dat !
    x
    Rens
  6. Niels:
    8 juli 2009
    Geweldig dat jullie morgen naar het oerwoud mogen, heel veel blezier en doen je wel voorzichtig dikke zoen zie je zo graag schat.

dikke zoen je Gekkie
  7. Tinne:
    Hey Laurien

Ben zo jaloers nu... mis het Afrikagevoel enorm! Het voederen van chimpansees is iets wat wij nie mochten meemaken. Geniet er maar van!

Tinne
  8. Hanne:
    9 juli 2009
    Heej jullie!

Leuk dat wij kunnen meevolgen via deze blog! Heb er al veel op gekeken :-)

Het lijkt mij echt een fantastische ervaring! Geniet ervan! :-)

Hanne, x
  9. peter peter:
    11 juli 2009
    liezepieze
    ik heb een heel leuk filmpje dat ik jullie zou willen doorsturen maar ik, weet niet goed hoe?
    kan ik het doorsturen naar je gewone mailadres?
    peter peter
  10. Jan en Mimi:
    12 juli 2009
    Dag Lieze en vriendinnen

Heel tof.
    Ik vind dat doodgewoon mooi.

Een raad:
    als je die 3 gevels eruit bonjourt,
    en dan die microscoop in het midden op een tafeltje zet,
    hang er dan 's nachts een plastieken zak over.
    Ter bescherming.
    Je weet maar nooit.

Slaap wel

Jan
  11. katherine:
    13 juli 2009
    dag Lize en jonge ladies,
    Ik lees jullie avonturen met heel veel plezier.
    tip: waarom geen bar maken van het huis zonder gevels?
    En er al achter gekomen hoe dat rare tuitvormige beestje nu eet?
    Zeker ijverig voortbloggen aub!
    dikkekus,
    Katherine
  12. Petra:
    14 juli 2009
    Hey Laurien,

ik ben blij dat jullie je goed vermaken
    en zoveel mogen beleven,
    dus geniet van elk moment.
    Deze blog is echt super en de foto´s zijn ook leuk.
    Ik zal zeker blijven kijken, dus ga zo door.
    Have a lot of fun!

Gr Petra.