Voorbereidend werk

4 mei 2009 - Merelbeke, België

Voor we deze blog hebben aangemaakt, is er al heel wat gebeurd! Hier volgt een beetje onze geshiedenis tot nu toe :)

1e SEMESTER 3e JAAR

Het idee dat we naar Afrika gaan begint weer te kriebelen. Het komt nu al veel dichter bij en we beginnen al vanalles te fantaseren. Tijdens de examens van de eerste semester belt Lieze om Lynn en Laurien te laten weten dat de ticketten dringend moeten besteld worden! Haar ouders gaan naar het reisbureau en een paar dagen later zijn ze geboekt. We zullen via Casablanca in Marokko moeten vliegen naar Brazzaville, daar nog een binnenvlucht nemen naar Point-Noire en dan nog naar onze bestemming met de auto, of zoiets ;)

WOENSDAG 11 FEBRUARI 2009

Vandaag brengen we een bezoek aan Hilde Vanleeuwe alias Hilleke. Dit is een nicht van Lieze die werkt in het natuurreservaat en ervoor heeft gezorgd dat wij er wat ervaringen kunnen opdoen. Ze is voor 2 weken in België! Een beetje nerveus en vol verwachtingen beginnen we te babbelen. Ze geeft ons meteen tips om te overleven daar en vertelt een beetje over hoe het daar gaat zijn. We worden gelogeerd, er is internet en zelfs telefoon beschikbaar en het weer zal ideaal zijn. Het regenseizoen gaat juist gedaan zijn en de temperaturen zijn daar dan rond de 25°C :)

DINSDAG 24 FEBRUARI 2009

Wie naar Afrika gaat, moet beschermd worden tegen vanalles en nog wat van ongedierte. Tijd dus voor een bezoek aan het Tropisch Instituut in Antwerpen. Het is er redelijk druk en in de wachtkamer krijgen we ruim de tijd om de vragenlijst in te vullen: naar waar gaan we, wat gaan we daar doen, wat voor reis gaan we maken, ... De tijd gaat snel en bij de dokter krijgen we 3 vaccinaties: Hepatitis A en Gele koorts in de linker arm, Tyfus in de rechter ;) Een rabiës (hondsdolheid) vaccin kunnen we ook nog gebruiken, maar dat kunnen we beter bij de huisdokter gaan halen, want daar zijn 3 inspuitingen voor nodig!

MAANDAG 16 MAART, MAANDAG 20 EN 27 APRIL 2009

We mogen niet vergeten dat we nog een rabiës vaccinatie moeten hebben. Lynn gaat dat regelen met haar eigen huisdokter en Lieze en Laurien gaan in een impulsieve bui naar een dokter in Merelbeke. De uiterst vriendelijke dokter Wim is heel enthousiast over het feit dat we naar Afrika gaan! Omdat hij nog nooit een rabiës vaccin heeft toegediend, geven wij hem maar de uitleg dat het in 3 keer moet gebeuren enzoverder enzovoort ;). We bestellen onze vaccinaties en moeten dan wachten op een telefoontje als ze zijn toegekomen. Na de paasvakantie kunnen we gaan voor onze eerste vaccinatie. Dokter Wim haalt de bijsluiter boven, maakt de vaccins klaar en we zijn weer goed voor een week. De maandag daarna (ondertussen 27 april) mogen we nog eens teruggaan. Dokter Wim is zeer blij ons weer te zien en we mogen zelf de vaccins klaarmaken (poeder in vloeistof doen en schudden maar :) ) We moeten ook goed kijken want de volgende keer dat we gaan (de laatste keer, begin mei) mogen we het ook zelf doen! Spannend!

MAANDAG 23 MAART 2009

We worden om 7u30 verwacht bij professor Vercruysse. Dat is een professor parasitologie van bij ons op de faculteit. We hebben een afspraak met hem gemaakt omdat hij jarenlang in Afrika heeft gewoond en hij kan ons allerlei tips en tricks geven om niet besmet te geraken met vanalles en nog wat. In eerste instantie begrijpt hij ons verkeerd als we de woorden apen en Ebola uitspreken en verklaart hij ons als zelfmoordterrorist, maar het duurt niet lang voor hij doorheeft dat het werk met de apen en het onderzoek rond Ebola twee verschillende dingen zijn :) De professor is echt super enthousiast en legt ons nog vanalles uit over water filteren, malariapreventie, ... Hij verwijst ons ook door naar een zeker Bruno, die doet specifiek onderzoek naar parasieten bij apen.

DONDERDAG 2 EN MAANDAG 20 APRIL 2009

We zitten niet stil en spreken een aantal keer met Bruno af. De eerste keer vertelt hij ons over zijn onderzoek en stelt voor dat we eraan zouden meehelpen. We zouden bij de apen daar meststalen moeten nemen en ze onderzoeken op parasieten met bepaalde technieken. Als het zou gaan zouden we ook wat stalen kunnen meenemen naar België voor grondiger onderzoek (iets wat we daar niet kunnen omdat we niet ervaren genoeg zijn ;) ) De techniek die wij gaan kunnen doen, moeten we ook nog leren dus we spreken een tweede keer af.
Bruno geeft een kleine introductie aan de hand van een filmpje en snel mogen we zelf aan de slag. Als voorbeeld gebruiken we koemest ;) We leren hoe we een staal moeten verwerken en onderzoeken onder de microscoop. De eitjes van de meest voorkomende parasieten moeten we leren herkennen zodat we daarover de gegevens kunnen verzamelen.
Het werd een erg grappige en leerrijke dag!

1. Tine Hechtermans:
    4 mei 2009
    Hoi L, L en Laurien,
    Het is echt heel leuk om dit te zien! Er komen plots weer heel veel herinneringen bij me op. Ik kan me echt terugvinden in vele stukjes van jullie avontuur... De voorbereidingen, afspraken met dokter voor vaccinaties, malariapillen, ...
    Ik wil jullie via deze weg een onvergetelijke leuke stage toewensen en hoop dat jullie dezelfde super ervaring opdoen als ik heb gedaan in Afrika, het is er SUPER!
    Ik ga jullie zeker volgen! Geniet ervan en tot een volgende keer!
    Vele groetjes Tine x
  2. Saskia Van Thielen:
    5 mei 2009
    Hey,
    Super dat jullie een blog hebben gemaakt.
    Hoop hier een hele boel te kunnen lezen. Dat alles dar naar wens mag verlopen en ik weet nu al dat de paarden hier Laurien erg gaan missen,vooral de Farenca.

Veel plezier daar en een intresante stage gewenst!!
    Groetjes Saskia xxx
  3. Martine:
    5 mei 2009
    Prachtig ! Zal ik zeker zééér regelmatig bekijken :)
    Zeg, goed om weten dat die apen en ebola niet samen gaan ! Waar een mens al niet van wakker ligt...
    Het zal een onvergetelijke ervaring zijn. Geniet ervan !
    Groetjes, M
  4. Jeroen:
    6 mei 2009
    Hoi zus (hoewel da ik daar al begin aan te twijfele als ik uwe recentste foto zie) en reisgenote!

Echt iets chic, zal de site ook veel bezoeke, want ben al jaloers op elle reis. Zal mij direct is gaan inschrijve voor mails te ontvange.
    Alleszins, amuseer jullie nog, zowel bij de voorbereiding als in Afrika zelf!
    Groetjes

Jeroen
  5. Vincent:
    6 mei 2009
    No way back. Lieze in de voetsporen van Kuifje en die papa van haar en ze sleurt meteen 2 vriendinnen mee in het grote avontuur. Read my lips: dit wordt onvergetelijk.
    Wou dat ik (als parasiet!!) in jullie binnenzak meekon...
    'k Kijk er dus erg naar uit om binnenkort de LLLblog dagdageljks(?) te zien evolueren. NOG 52 dagen!!!
  6. Sara:
    7 mei 2009
    Dag Zusje, Laurien en Lynn, echt supertoffe blog! Ik ben zo blij voor jullie en kijk er echt naar uit om al jullie avonturen te volgen!
    Heel veel liefs en dikke XXX en voor mijn liefste zusje: HEELAL
  7. rosa vandenbulcke:
    7 mei 2009
    i.p.v. de M en M-ekes wordt dit de L en L-ekes!!
    We worden jaloers.. Lieze vooral als ik denk dat ik jouw mama 37 jaar geleden tegenkwam op een avontuurlijke reis in India, zou het toch in de genen zitten?Zou ik nu nog Afrika aandurven? Niet meer zo zeker: dus ..doen terwijl je jong bent .
    Rosa Vandenbulcke
  8. Hilde Muyllaert:
    11 mei 2009
    Echt, knappe blog Lieze, L& L !

Ben benieuwd waar jullie t' meest van onder de indruk zullen zijn:
    Het land(schap), de mensen en gewoonten, of de apen en (hun) gewoonten.
    dat belooft boeiende lectuur te worden.
    Mama
  9. Rens:
    29 mei 2009
    Hey triple L,
    Leuke blog, heb nog niet alles kunnen lezen, niet mijn ding, maar verwacht veel foto's uit den Afrique. Dus vergeet geen 1 van allen uw foto-apparaat mee te nemen en flash vooral geen apen vanop 200m hé. Dit geld ook voor u hé zusie. Have fun daar en ben zeer benieuwd naar jullie reisverhalen.
    Big x